Buhâri, Müslim ve Ebu Davud, Hz. Ömer’den naklediyor: Ameller (başka değil) ancak niyetlere göredir; herkesin niyeti ne ise eline geçecek odur. Kimin hicreti, Allah ve Resûlü (rızası ve hoşnutlukları) için ise, onun hicreti Allah ve Resûlü’ne müteveccih sayılır. Kim de nâil olacağı bir dünya veya nikahlanacağı bir kadından ötürü hicret etmişse, onun hicreti de hedeflediği şeye göredir.” (Buhârî, Bedü’l-Vahy, 1; Müslim, İmare, 155; Ebu Davud, Talak, 11).

Bu sözlerin, Allah Resûlü’nden şerefsüdûr olmasına, hicret sebep olduğu için, bu sözde ana tema hicrettir. Zira, rivayete göre İki Cihan Serveri bu sözü şu hâdiseye binaen ifade buyurmuşlardır:

Mekke’den Medine’ye herkes Allah için hicret ediyordu. Ancak ismini bilemediğimiz bir sahabi, sevdiği Ümmü Kays adındaki bir kadın için hicret etmişti (Kastalanî, İrşadü’s-Sârî, 1/55). Şüphesiz bu zat bir mü’mindi ama, niyet ve düşüncesi davranışlarının önünde değildi…

O da bir muhacirdi ama, Ümmü Kays’ın muhaciriydi. Ancak Allah için katlanılabilecek bunca meşakkate o, bir kadın için katlanmıştı. İsim zikredilmeden, bu hâdise, Allah Resûlü’nün yukarıda zikrettiğimiz mübarek sözüne mevzu olmuştur. Sebebin husûsiyeti, hükmün umûmiyetine mâni değildir. Onun için bu hadîsin hükmü, umumidir, her işe ve herkese şâmildir.

Kaynak: Sorularla İslamiyet

Ayrıca aklına takılan sorular veya merak ettiklerin için Sözler Köşkü YouTube kanalımıza göz atabilirsiniz.

Bazı Merak Edilen Sorular:

ÖLÜMLE AMELLER KESİLİR Mİ? İLİM TALEBESİ, KABİRDE İLİM TAHSİLİNE DEVAM EDER Mİ?

MAHŞERDE AMELLER TARTILDIĞI ZAMAN, SEVAPLAR GÜNAHLARDAN FAZLA GELDİĞİNDE DOĞRUDAN CENNETE Mİ GİRİLİR?

AYET VE HADİSLERİ YORUMLAYAN ALİMLERİN YORUMLARI İLE AMEL EDİLMESİ GEREKİR Mİ?

EN HAYIRLI AMEL NEDİR?

KAZA ORUCUNU İSTEDİĞİMİZ ZAMAN İSTEDİĞİMİZ BİR AYDA TUTABİLİR MİYİZ?