“Hz. Peygamber (asm)’e İsrâ gecesi, namaz elli vakit olarak farz kılındı. Sonra azaltıldı ve beş vakte düşürüldü. Sonra şöyle seslenildi: Ey Muhammed, şüphesiz bizim nezdimizdeki söz bir değişikliğe uğramaz. Senin için bu beş vakit namaz, elli vakit namazın karşılığıdır.” (Buhâri, Salat, 76, Enbiya, 5; Müslim, İman, 263; Ahmed b. Hanbel, V/122,143).

İslâm’da namazın meşrûluğu Kitap, sünnet ve icmâya dayanır. Kur’an-ı Kerim’in birçok yerinde; “namazı kılınız ve zekâtı veriniz” buyurulur. “Bütün namazları ve orta namazı muhafaza edin.” (Bakara, 2/238).

“Şüphesiz namaz, müminlere, vakitle belirlenmiş olarak farz kılınmıştır.” (Nisa, 4/103).

“Oysa onlar, tevhid inancına yönelerek, dini yalnız Allah’a tahsis ederek O’na kulluk etmek, namazı kılmak ve zekatı vermekle emr olunmuşlardır. İşte doğru din budur.” (Beyyine, 98/5).

“Namazı kılın, zekâtı verin ve Allah’a samimiyetle bağlanın. O, sizin mevlânızdır. O, ne güzel mevlâ ve ne güzel yardımcıdır.” (Hac, 22/78).

Sünnetten delil: Bu konuda rivâyet edilmiş çok sayıda hadis vardır. Bu hadislerden bazıları şunlardır: “İbn Ömer (ra)’den rivayet edildiğine göre, Hz. Peygamber (asm) şöyle buyurmuştur:

“İslâm beş temel üzerine kurulmuştur: Allah’tan başka bir ilâh bulunmadığına, Hz. Muhammed’in Allah’ın elçisi olduğuna şehadet etmek, namaz kılmak, zekât vermek, haccetmek ve Ramazan orucunu tutmaktır.” (Buhârî, İman,1, 2; Müslim, İmân, 19-22).

Hz. Peygamber (asm), Muaz b. Cebel (ra)’i Yemen’e gönderirken ona şöyle buyurmuştur:

“Sen Ehl-i kitap olan bir topluma gidiyorsun. Onları ilk önce Allah’a kulluk etmeğe çağır. Allah’ı tanırlarsa, Allah’ın onlara gecede ve gündüzde beş vakit namazı farz kıldığını söyle. Namazı kılanlarsa; Allah’ın onlara, zenginlerinden alınıp yoksullara verilmek üzere zekâtı farz kıldığını söyle. İtaat ederlerse, bunu onlardan al, insanların mallarının en iyisini alma, mazlumun bedduasından sakın. Çünkü onun duasıyla Allah arasında perde yoktur.” (Buhârî, Zekât, 41, 63, Meğâzî, 60, Tevhîd, 1; Nesâî, Zekât, 1; Dârimî, Zekât, I).

Diğer yandan İslâm ümmeti, bir gün ve gecede beş vakit namazın farz olduğu konusunda görüş birliği içindedir.

Bir günle gece içinde farz olan namazların sayısı beştir. Yalnızca da, vitir veya bayram namazları vacip hükmündedir. Bir bedevi ile ilgili olarak rivayet edilen şu hadis beş vakit farz namaza delildir:

“Bir gün bir gecede farz olan namazlar beştir.”

Bedevî; “Benim üzerimde bundan başka bir borç var mıdır?” diye sorunca, Allah’ın Resulu (asm) şöyle cevap vermiştir:

“Hayır, kendiliğinden nafile olarak kılarsan bu müstesnadır.”

Bunun üzerine bedevî: “Seni hak olarak gönderen Allah’a yemin olsun ki, bundan ne fazla ne de eksik yaparım.” dedi. Bunun üzerine Hz. Peygamber (asm) şöyle buyurdu:

“Eğer doğru söylüyorsa bu adam kurtulmuştur.” (Buhârî, İmân, 34, Şehâdât, 26; Müslim, İmân, 8,10,15,17,18; Ebû Dâvûd, Salât, 1).

Kaynak: Sorularla İslamiyet

Ayrıca aklına takılan sorular veya merak ettiklerin için Sözler Köşkü YouTube kanalımıza göz atabilirsin.

Beş Vakit Namaz Hakkında En Çok Merak Edilen Sorular:

HZ. ÖMER’İN “AHİR ZAMANDA BEŞ VAKİT NAMAZ KILAN GENÇLER EVLİYADIR.” DEDİĞİ DOĞRU MU?

BEŞ VAKİT NAMAZIN İNSANLARIN EMRİ YA DA OYUNU OLMADIĞI NE MALUM?

BEŞ VAKİT NAMAZ NE ZAMAN FARZ KILINMIŞTIR?

VAKİT NAMAZLARININ SADECE FARZINI KILIP SÜNNETLERİ TERKETMEK CAİZ Mİ?

NAMAZ 50 VAKİTTEN 5 VAKTE Mİ İNDİRİLMİŞTİR?