İnsanlar helâk oldu, ancak alimler kurtuldu. Alimler de helâk oldu ancak, ilmiyle amel edenler kurtuldu. İlmiyle amel edenler de helâk oldu, ancak ihlâs sahibi olanlar kurtuldu. İhlâs sahibi olanlar da büyük bir tehlike içindedirler.” (Sağânî, Mevzûât, 39; Aclûnû, Keşfü’l-Hafâ, II, 433 Hadis No: 2796 ; 2/280 no: 2795).

Acluni, Sağani’den naklen bunun mevzu olduğunu belirtmiştir. (-bizdeki nushaya göre- Aclunî, 2/378)

Sağani, özellikle “âlimûn, âmilûn, muhlisûn” kelimelerinin irabının istisna kuralına aykırı olduğunu belirterek, bunu sahih olmayacağı kanaatini bildirmiştir.

Ancak, Suyuti, İbu Hayyan’dan naklen bazı Arap lehçelerinde bu kullanımın olduğunu belirtmiştir. (Aclunî, a.g.y)

– Bu hadisin zayıf veya mevzu olması, onun manasının doğru olmadığı anlamına gelmez.

İslam dininde bilinen bir gerçektir ki, ilim olmadan hiçbir ibadet ve kulluk görevi olmaz.

Demek ki alimler olmadan insanlar ölü hükmündedir.

Bir ilmin bir katma değer ifade etmesi ise, onun uygulamada kullanılmasına bağlıdır. Pratikte uygulanmayan bir mühendislik, mimarlık, doktorluk ilminin bir faydası olmadığı gibi, İslamî ilimlerle amel etmeyenin de bu ilminin bir kıymet-i harbiyesi olmaz. Hatta onun ilmi aleyhine bir hüccet olur.

Keza, İslam’ın temeli ihlas ve samimi niyet üzere tesis edilmiştir. Bu konuda pek çok ayet ve sahih hadisler vardır. Bu sebeple, ihlası kaybeden bir alimin ne ilmi ne de amelinin pozitif bir tesiri olur.

– Konuyu bu açıdan tahlil ettiğimiz zaman, insafımız ve vicdanımız bunun manasının doğru olduğuna şahitlik edecektir.

Bu mananın doğruluğu içindir ki, bunu İmam Gazali (İhya, 4/179) de kullanmıştır.

Hatta benzer ifadelerle değişik yerlerde tekrar etmiştir (İhya, 4/ 45, 179, 414).

– Keza Bediüzzaman Said Nursi de aynı hadisi ihlasın önemi konusunda söz konusu etmiştir (bk. Lem’alar, İhlas Risalesi).

Kaynak: Sorularla İslamiyet

Ayrıca aklına takılan sorular veya merak ettiklerin için Sözler Köşkü YouTube kanalımıza göz atabilirsin.

Bazı Merak Edilen Sorular:

MÜTEDEYYİN/DİNDAR BİR DOKTOR, ANNE KARNINDAKİ ÇOCUĞUN SAKAT OLARAK DOĞACAĞINI SÖYLERSE, KÜRTAJ İLE ÇOCUĞU ALDIRMAK CAİZ MİDİR?

ORUÇLUYKEN, İHTİYAÇTAN DEĞİL DE KEYFİ OLARAK BANYO YAPMAK (YIKANMAK) ORUCU BOZAR MI, MEKRUH MU?

BİR MÜSLÜMAN MARS’A GİDERSE NAMAZ, ORUÇ, VE HAC NE OLACAK?

TORPİL YAPARAK İŞE GİRENİN KAZANCI HARAM MIDIR?

KATILIM (FİNANS) BANKALARINDAN ” KAR PAYI ” FAKTÖRÜNDE YARARLANMAK İSTİYORUM. BU CAİZ MİDİR? BU KONUDA FETVA VERİLMİŞ MİDİR?