Ahzab suresi 53. Ayet:
“Ey iman edenler! Peygamberin evlerine vaktine bakmaksızın ve yemeğe izin verilmedikçe girmeyin. Fakat çağırıldığınız vakit girin. Yemeği yediğinizde de hemen dağılın. Sohbet etmek için de izinsiz girmeyin. Çünkü bu haliniz Peygambere eziyet veriyor, ama o sizden utanıyor, fakat Allah gerçeği söylemekten utanmaz. Hem O’nun hanımlarına bir ihtiyaç soracağınız vakit de perde arkasından sorun. Böyle yapmanız hem sizin kalbleriniz ve hem de onların kalbleri için daha temizdir. Hem sizin Resulullah’a eziyet etmeye hakkınız yoktur. Ondan sonra hanımlarını da ebediyyen nikâh edemezsiniz. Çünkü bu Allah katında çok büyük bir günahtır.”

Ümmetin Peygamber (asm) ile ilgili durumu iki şekildedir:

Birisi Peygamber (asm) ile başbaşa olduğu durumdur. O zaman vacip olan onu rahatsız etmemektir. İşte Ahzab suresi 53. ayeti olan “Ey iman edenler! Peygamberin evlerine yemeğe çağrılmaksızın vakitli-vakitsiz girmeyin.” emri ile bu, beyan buyuruluyor.

İkincisi ise Peygamber (asm) insanların arasında bulunduğu esnadadır. O zaman vacip olan da ona hürmet göstermektir. Yine Ahzab suresi 56. ayet olan “Ey iman edenler! Siz de ona salat ve selam getirin.” ayetiyle de bu beyan buyruluyor.

Âyetten anlaşıldığına ve İbnü Abbas’tan rivayet olunduğuna göre; birtakım kimselere zaman zaman Resulullah (asm)’ın evinde yemek yediriliyordu. Bunlar bazen, yemekten önce yetişinceye kadar bekliyorlar, yemekten sonra da hemen çıkıp gitmiyorlar, Resulullah (asm) sıkılıyordu, bu ayet nazil oldu. Hz. Zeyneb (ra) ile evlendiği zaman yapılan düğün yemeğinde nazil olduğu da Buharî, Tirmizî ve başka kitaplarda Hz. Enes (ra)’ten rivayet olunmuştur. Sizin için yemeğe izin verilmedikçe, “yemek” denilmeyip, “yemeğe” denilmesi, izin kelimesinin içine davet manasını da yüklemek içindir. Beydâvî’nin ifadesine göre bu mânâ yüklemenin sebebi de; izin verilse bile yemeğe çağrılmadan varmanın güzel olmayacağına işaret etmek içindir. Yemek zamanına bakmaksızın veya yemeğin olmasını gözetmeksizin veya gözetmemek üzere girmeyin.

Bizim anlayışımıza göre, bu kaydın yararı, yemekten başka maksatlar için de izinsiz girmenin yasaklığını genellemektir; çünkü o izinsiz, zamansız giriş ve duruş Peygamber (asm)’e eziyet veriyordu. Evini daraltıyor, ev halkını sıkıyordu; fakat sizden utanıyor, girmeyin çıkın demekten sıkılıyordu halbuki Allah gerçeği söylemekten çekinmez, sıkılmaz.

Kaynak: Sorularla İslamiyet

Ayrıca aklına takılan sorular veya merak ettiklerin için Sözler Köşkü YouTube kanalımıza göz atabilirsin.

Bazı Merak Edilen Sorular:

TESETTÜRÜN MODASI VAR MIDIR?

PEÇE TAKMANIN HÜKMÜ? EFENDİMİZİN HANIMLARI PEÇE TAKIYORLAR MIYDI?

AHZAB 59. AYET HÜR KADINLARIN CARİYELERDEN AYIRT EDİLİP, SOKAKTA SARKINTILIĞA UĞRAMAMALARI İÇİN İNDİRİLDİĞİ BİLDİRİLİYOR. PEKİ CARİYEYE SARKINTILIK EDİLMESİ DOĞRU MU?

KADININ NAMAZDA ERKEĞİN HİZASINDA OLMASI, ERKEĞİN NAMAZINI BOZAR MI?

KÜRTAJ OLMUŞ KADIN LOHUSA HÜKMÜNDE MİDİR?