Kocanın kadına zarar verebilecek hastalığı, kayıplığı, nafakayı kesmesi, kötü davranması ve geçimsizliği gibi sebeplerle, kadın hakime başvurarak boşanmayı talep edebilir. “Ana Hatlarıyla İslam Hukuku” isimli kitabımdan son madde ile ilgili bölümü aktarıyorum:
Kötü davranış, geçimsizlik, aile hukukuna riayetsizlik kocadan geliyorsa, kadının yapacağı iş, durumu hakime ve hakemlere intikal ettirmektir. Bu kaideleri getiren ayet (Nisâ, 4/33-34) gereğince bütün müctehidler, fena muamele ve geçimsizlik sebebiyle kendisine başvurulması halinde hakimin durumu hakemlere intikal ettireceğinde birleşmişlerdir. Farklı görüşler, genellikle biri kadının, diğeri de kocanın ailesinden olan hakemlerin salahiyetleri konusunda ortaya çıkmaktadır.
Ebu Hanife’ye göre hakemler vekil durumundadırlar, kendilerine boşama ve evliliğe son verme salahiyeti verilmemiş ise bunu yapamazlar.
İmam Mâlik ve daha başka bazı müctehidlere göre ise, hakemler duruma göre arayı bulmak ve düzeltmek, bu mümkün olmazsa bedelli yahut bedelsiz evlilik hayatına son vermek salahiyetine sahiptirler. Anılan ayet ile sahabe uygulaması bunu göstermektedir.
Hanefî mezhebinin hakim bulunduğu Osmanlı ülkesinde A.K. bu konuda İmam Malik’in ictihadını tercih etmiş ve kanunlaştırmıştır. Kanunun 130. maddesi özetle şöyle demektedir:
“Eşler arasında geçimsizlik çıkar da birisi hakime başvurursa, tarafların ailelerinden birer hakem tayin eder. Ailelerde uygun şahıs bulunmazsa dışardan uygun şahısları hakem kılar. Böylece kurulan aile meclisi tarafları dinler, durumu inceler ve aralarını bulmaya çalışır. Durumu düzeltmek mümkün olmazsa bakar: Kusur kocada ise onları ayırır ve evlilik hayatına son verirler, kusur kadında ise mehrin bir kısmı yahut tamamı karşılığında evlilik hayatına sor verirler (muhâlâ’a yaparlar). Hakemler karara varamazlarsa, hakim ya başka bir hakem heyeti kurar yahut da ailelere yabancı olan bir üçüncü şahsı heyete dahil eyler. Hakemlerin kararı kesindir.” Hakemlerin ayırması bain boşama hükmündedir (md. 131).
Bugün İslam Hukukunu uygulamayan ülkemizde bu kural nasıl işletilecek?
1. Kadın, şeriatın boşanma sebebi gördüğü bir durum sebebiyle devletin hakimine başvurur ve hakim de aynı sebeple boşamaya karar verirse kadın boşanmış olur.
2. Sebep mevcut olduğu halde hakim boşamayı reddederse, kadın hakemlere başvurur. Hakemler öncelikle iki tarafın ailelerinden olur. Bu mümkün olmuyorsa ilmi ve ahlakı uygun olan iki kişi bulunur.
Kaynak: Sorularla İslamiyet
Ayrıca aklına takılan sorular veya merak ettiklerin için Sözler Köşkü YouTube kanalımıza göz atabilirsin.
Kadın Hakkında En Çok Merak Edilen Sorular:
KADINA MAHREM OLAN VE OLMAYAN KİŞİLER KİMLERDİR?
İSLAM’IN KADINA DEĞER VERMEDİĞİ DOĞRU MU? DİNİMİZ NEDEN KADINLARA DEĞER VERMİYOR?
TANIMAK AMACIYLA KADINA BAKMAK CAİZ MİDİR?
İFTİDA NEDİR? BOŞAMA HAKKI KADINA DA TANINABİLİR Mİ?
ŞERİATA GÖRE VEFAT EDEN KADINA KOCASI DAİR HİÇ KİMSE DOKUNAMAZ MI?
Yorumlar (0)