Kur’an-ı Kerimde nesih ile ilgili ayette Allah şöyle buyuruyor :
“Biz bir ayeti nesheder veya unutturursak ondan daha hayırlısını yahut da dengini getiririz.” (Bakara, 2/106)
mealindeki ayete göre, nesheden ayetin mutlaka neshedilen ayetten daha güzel bir hüküm içermesi gerektiren bir şart yoktur. Sonraki hüküm, önceki hükümden daha güzel olabileceği gibi, onun dengi de olabilir.
Bu konu bir nesih konusudur. Neshin olmadığını savunan mutezile gibi bazı gruplar, sorudaki probleme işaret ederler. Onlara göre, bir şeyin hükmünü sonradan değiştirmek yeni bir bilgiyle olur. Buna “beda” denir. Onlara göre, Allah için sonradan bir şey öğrenmek ezelî ilminin kuşatıcılığına aykırı olduğu için nesih de yoktur.
Ehl-i sünnet alimlerine göre, nesih “beda” değildir. Yani, sonradan yeni bir şey öğrenmek manasına gelmez. Bilakis, şartlara göre hüküm koymak veya bir hükmü kaldırıp yerine yeni bir hüküm koymak, hikmetin gereğidir. İlk okulda matematik dersini veren bir öğretmenin, aynı dersi üniversitede daha farklı anlatması, öğretmenin yeni şeyler öğrendiğini değil, muhatapların durumunu göz önünde bulunduran hikmetli bir tavır sergilediğinin göstergesidir.
Kaynak: Sorularla İslamiyet
Ayrıca aklına takılan sorular veya merak ettiklerin için Sözler Köşkü YouTube kanalımıza göz atabilirsin.
Bazı Merak Edilen Sorular:
COVİD-19 GİBİ AŞILAR ORUCU BOZAR MI?
ORUCUMUZUN BOZULDUĞUNU ZANNEDEREK BİR ŞEY YERSEK KEFARET GEREKİR Mİ?
HARAM PARA İLE ÖDENEN BORÇTAN ALACAKLININ VEBALİ OLUR MU?
TAKVİMLERDE UYGULANAN TEMKİN VAKTİ HAKKINDA BİLGİ VERİR MİSİNİZ?
GAYRİ MÜSLİMLER İLE ALIŞVERİŞ YAPMAK VE ONLARIN MALLARINI KULLANMAK CAİZ MİDİR?
Yorumlar (0)