Sünnet iki manada kullanılır:
Birincisi: Hz. Peygamberin (asm) yolu manasında farz, vacip ve -bilinen- sünnetleri kapsar.
İkincisi: Farz ve vaciplerin dışında kalan nafile ibadetlerdir.
Alimlerin büyük çoğunluğuna göre, ikinci şıktaki sünneti terk etmek günah değildir. 

Rivayete göre Peygamberimiz (asm) şöyle buyurdu: “Dinin elden çıkışı sünneti terk ile başlar. Halat nasıl lif lif kopup parçalanırsa, din de sünneti birer birer terk ile ortadan kalkar.” (Darimi, Mukaddime 16/Hadis no: 98; Kurtubi, el-Bide’ ve’n-Nehyu Anha, Dımeşk, 1400/1980, s. 66).

Mezheplere Göre Sünnetin Terk Edilmesinin Hükmü Nedir?

Malikilere göre, Sünnet müekked (Peygamberimizin devamlı yaptığı, nadiren terk etmiş olduğu farz ve vacib olmayan amelleri) olan nafilelerdir. Mendub ise gayr-ı müekked (Hz. Peygamber Efendimiz (asm)’in bazen yapıp bazen de terkettiği amellerdir) olan sünnettir. Her ikisinin de yapılmasında sevap var, fakat sünneti terk etmede günah yoktur.

Şafiilere göre, Sünnet müekked ve gayr-ı müekked olmak üzere ikiye ayrılır. Müekked sünneti terk etmek mekruhtur (günah değildir), gayr-ı müekkedlerin terkinde kerahet yoktur.

Hanbelilere göre, sünnete, mendub (Hakkında kesin bir emir bulunmadığı halde dînin temel prensiplerine uyduğu için beğenilen, tavsiye edilen, sevap kazandıran, dince makbul (iş ve davranışlar)) ve müstehab eş anlamlı kelimelerdir. Yapılmasında sevap var, terkinde günah yoktur (bk. Cezeri, el-Fıkhu ala’l-Mezahibi’l-erbaa, 1/60-61).

Kaynak: Sorularla İslamiyet

Ayrıca aklına takılan sorular veya merak ettiklerin için Sözler Köşkü YouTube kanalımıza göz atabilirsin.

Sünnet Hakkında En Çok Merak Edilen Sorular:

SUNİ KAR, DOLU VE YAĞMUR YAĞDIRMAK, SÜNNETULLAH DENİLEN ALLAH’IN KANUNLARINA KARŞI GELMEK DEĞİL MİDİR?

İŞ YERİNDE NAMAZIN SÜNNETİNİ TERK EDEBİLİR MİYİZ?

DÜĞÜNDE HALAYA KALKMAK HARAM MI? SÜNNETE UYGUN DÜĞÜN NASIL OLMALIDIR?

VAKİT NAMAZLARININ SADECE FARZINI KILIP SÜNNETLERİ TERKETMEK CAİZ Mİ?

YEME İÇME ADABI SÜNNETE GÖRE NASIL OLMALI?