Kalpak ve enveriye şapkaları küfür mü? Sorusunu cevaplamadan önce küfürün tanımını bilmek gerekir.

İman ve küfür kalbe ait sıfatlardır. Bazen, imana veya küfre delalet ve işaret eden bazı fillerden ve davranışlardan dolayı insanlar vasıflandırılabiliyor. Mesela, bele takılan ve rükûa gitmeye mani olan “zünnar” dediğimiz kemere benzer bir takıyı, eskiden sırf imana zıtlıktan dolayı ehl-i küfür takıyorlardı. İşte böyle bir takıyı takan bir insana doğal olarak “kâfir” denilirmiş. Bunu takanın kalbine bakma imkânı olmadığından, mümin bile olsa “kâfir” damgasını yemekteydi.

Sizin sorduğunuz şapka için de aynı inanış hakimdir. Şapkanın anlamı -önündeki çıkıntıdan dolayı- “Ben Allah’ın önünde secde etmem.”dir. Bu yüzden tüm İslam âlimleri “Şapka küfür alametidir. Bunun için şapkayı şaka ile dahi olsa başına koyan kâfir olur.” demişlerdir.

Bu kadar muhakkik âlimlerin bu hükmü elbette haktır. Bunun aksini söylemek ne bizim ne de kimsenin haddine düşmemiştir.

Ama kişinin niyeti güneşten korunmak gibi sağlık amaçlı olursa, inşallah caiz olur. Ayrıca çocuklara takmak da günah olmaz. Ama her hâlükârda şapkanın takılmaması tavsiye edilir.

Kalpak Ve Enveriye Şapkaları Takabilir miyiz?

Bir giysi, ehl-i küfrün sembolü, alameti, tanınma vasıtası iken zaruret dışında bunları giymek caiz değildir.Bugün genellikle giyilen kalpak ve enveriye şapka, frenk gömleği, pantolon, ceket, kıravat gibi giysiler ise alamet olmaktan çıktığı ve yaygınlaştığı için bunu giymek günah ve küfür olmaz.

Unutmamak lâzım ki, bir zamanlar şapkanın küfür alâmeti sayılması gibi “baş açık gezmek de kâfirlerin âdetlerinden sayılıyordu. Bugün ise baş açık dolaşmak müslümanlar arasında yaygınlaşmıştır. Dolayısıyle küfür sayılmaz” (Ali el-Kârî, Şerhu`ş Şifa”, II, 522). Nitekim eskiden “başı açık dolaşan, sokakta yemek yiyen, sakalını tıraş etmiş veya müzik dinleyen kişilerin şahitliği de kabul edilmezdi. Günümüzde bu örf ve kurallar değişmiştir. Çünkü bu davranışlar zamanımızda yaygın bir alışkanlık halini almıştır” (Yusuf el Kardavî, Islâm Hukuku Teori ve Pratik, Istanbul 1983, 179).

Kalpak Ve Enveriye Şapkaları Dönemine Göre Takılabilir mi?

Sonuç olarak şunu söyleyebiliriz: Zamana, mekana ya da örf ve âdetlere bağlı olan hükümler; zamanın, mekanın yahut örf ve âdetlerin değişmesine paralel olarak değişebilirler. Hakkında kesin ve açık nas bulunan, değişken bir dayanağa istinad etmeyen hükümler ise asla değişmezler. Bu hususu göz önünde bulundurarak kalpak ve enveriye şapkayı bu açıdan değerlendirmek gerekir. Binaenaleyh kafirleri taklıd etme, onlara benzemeye özenme gibi bir niyet taşımaksızın şapkanın giyilmesinde bir sakınca yoktur. Ve ister dine dayalı olsun ister laik olsun, hiçbir yönetim, kendi vatandaşlarından herhangi bir zümreyi başka bir zümrenin dininden kaynaklanan örf ve âdetlerini taklıde zorlamaya hakkı yoktur.

Selametle…

Kaynak: Sorularla İslamiyet

Ayrıca aklına takılan sorular veya merak ettiklerin için Sözler Köşkü YouTube kanalımıza göz atabilirsin 🙂

İlginizi Çekebilecek Benzer Sorular:

KADIN EVDE KIYAFETİNE DİKKAT ETMEK ZORUNDA MI?

BEN YÜZÜCÜYÜM ANCAK KIYAFETLER TESETTÜRE UYGUN DEĞİL, NE YAPMALIYIM?

CİLBAB MI FERACE Mİ DAHA EFDALDİR?

TESETTÜR FITRATTA VAR DİYORSUNUZ. AMA BEN AÇIK OLDUĞUM ZAMAN DAHA RAHAT OLUYORUM?..

KADINLARIN PANTOLON GİYİNMESİ CAİZ Mİ? PANTOLON ÜZERİNDEN DİZ ÜSTÜNE GELECEK TUNİK GİYİLEBİLİR Mİ?